ProShops

Achtergrond bij productfoto's

De presentatie van artikelen in een winkel is altijd al belangrijk geweest. Een winkel heeft een bepaalde uitstraling en trekt daarmee een bepaalde doelgroep aan. Wie herinnert zich niet de winkels van CoolCat? Het interieur is erop gericht pubers en jongeren aan te trekken, en de artikelen pasten eveneens bij die doelgroep. De etalateur (of etalateuse) is erin gespecialiseerd, een etalage zo in te richten dat de voorbijgangers die onderdeel uitmaken van de doelgroep, ook naar binnen willen komen. Een verkoopster, die een relatie met de winkelbezoeker aangaat door je ergens mee van dienst te zijn, motiveerde je dan om definitief de aankoop te doen.

De motiverende schakel

Met een online winkel is die laatstgenoemde motiverende schakel er niet. Ok, je kunt een chatfunctie in je webwinkel laten integreren die weer iets van de persoonlijke verkoopster kan terugbrengen, maar omdat echt persoonlijk face-to-face contact uitblijft, is dat toch niet hetzelfde. In het geval van een online winkel wordt de uitstraling van je winkel, en de presentatie van je artikelen, dus nog belangrijker. Daarmee overtuig je jouw klant om de beslissing te maken een aankoop te doen. Met een webwinkel-uitstraling die past bij het soort product wat je aanbiedt, zorg je ervoor dat jouw consument ook in je webwinkel gaat rondkijken. De uitstraling van je webwinkel is belangrijk, want jouw consument moet zich daarmee kunnen identificeren.

Uitstraling van je webshop

Die uitstraling van je webshop is mede afhankelijk van de productafbeeldingen die je gebruikt. En veel productafbeeldingen hebben een achtergrond. (Zijn dus niet transparant) Als je de achtergrond van een productfoto consequent dezelfde kleur geeft als de achtergrond van je webwinkel, behoud je de uitstraling van je huisstijl. Het allermooiste effect krijg je bij het gebruik van transparante afbeeldingen (.png) of met afbeeldingen die dezelfde achtergrondkleur hebben als de achtergrondkleur die je in je webwinkel gebruikt.

Ons advies is altijd om veel aandacht te schenken aan je productfoto's. Die kunnen de uitstraling van je webshop maken of breken. Zorg dus dat de afbeeldingen die je gebruikt, ook passen bij de uitstraling van je webwinkel, zoals de artikelen van CoolCat pasten bij de interieurs van die winkels. Niet alleen het formaat (de grootte) is belangrijk, maar ook de achtergrond van je productfoto's!

Zelf productfotos maken?

Wij zijn bezig afspraken te maken met externe partijen waardoor we tegen betaling kunnen aanbieden om een achtergrond van een productfoto te wijzigen in de gewenste kleur. Maar misschien wil je zelf aan de slag om mooie foto's te maken voor de artikelen in je webshop? In dat geval raden we je aan te Googlen naar websites met veel handige tips. Wist je dat er zelfs een spray te krijgen is, tegen reflectie van glimmende / glanzende artikelen?
 

 



ProShops Webwinkel Software © 2019