ProShops

Conversie van je webwinkel

Als je een webwinkel hebt en je staat op de eerste of tweede pagina in Google, op de door jou gewenste zoekterm, dan ben je er nog niet. Jouw link staat tussen minstens tien andere, en met je metadescription kun je net dat duwtje extra geven, waarmee je bezoekers verleid om op jouw link te klikken in plaats van op de andere links. Maar zelfs dan ben je er nog niet. De bezoeker is nu in jouw webwinkel, en de kunst is om jouw bezoeker zo soepel mogelijk door jouw webwinkel te begeleiden en zo prettig mogelijk tot een bestelling te laten overgaan. Kortom: Conversie. Wat het is en waarom je er aandacht aan moet besteden.

De conversie dient eerst op orde te zijn, voordat je gaat denken aan meer bezoekers. Het is immers zo, dat wanneer je eerst de conversie optimaliseert en dan de bezoekers stuurt, je meer geld verdient aan het totale aantal bezoekers. Wanneer je conversie laag is, zal de totale omzet of winst op dat bezoekers aantal aanzienlijk lager liggen. Als rekenvoorbeeld pakken we 2 situaties, namelijk een webwinkel A met 0,5% conversiepercentage en webwinkel B met precies 1 procent conversiepercentage. Deze webwinkels zijn identiek en de gemiddelde winst op een bestelling is 50 euro. Wanneer er 1.000 bezoekers komen, zal shop A 5 bestellingen gegenereerd hebben. Shop B daarentegen heeft met 1.000 bezoekers echter 10 bestellingen. Met een winst per bestelling van 50 euro, zal shop A 5 x 50 = 250 euro winst hebben, terwijl shop B maar liefst 10 x 50 = 500 euro winst heeft.

De winst per bezoeker kan men uit bovenstaande gegevens eenvoudig afleiden. Voor shop A is dat 25 cent per bezoeker, voor shop B is dat 50 cent per bezoeker. Daarmee kan shop B zich dus hogere marketingkosten veroorloven en heeft hier dus een sterkere concurrentie positie.

Relevantie

Relevantie is belangrijk. Niet alleen voor Google, ook voor de consument. Die wilt immers op de gewenste pagina terecht komen. Die verwacht informatie te vinden naar aanleiding van een zoekopdracht. Als jouw link getoond wordt moet daarachter dus een relevante pagina zitten. En na een klik op een link scant een consument heel vluchtig! De eerste indruk moet dus meteen kloppen. Je kunt de verwachting van de consument die zoekt in Google wel een beetje beinvloeden met je metadescription. Maar ook die moet wel relevant zijn. Het benoemen van bijvoorbeeld een actie/aanbieding in de metadescription, wekt de verwachting op een pagina uit te komen die gaat over die actie/aanbieding, en niet op de homepagina van een webshop waar heel veel informatie over die webwinkel te vinden is, maar niet over de genoemde actie. In dat laatste geval zal een bezoeker, en dus een potentiele klant, eerder weer vertrokken zijn.

Less is More

Over het algemeen is het belangrijk om vertrouwen uit te stralen met je webwinkel. Het design moet jouw doelgroep aanspreken en aansluiten bij jouw producten. Maar ook de gebruiksvriendelijkheid voor de consument, is mede bepalend voor het aantal aankopen dat in jouw webwinkel gedaan zal worden. Probeer daarom extra kliks te vermijden. Bij elke klik kan een bezoeker immers afhaken, hoe minder kliks hoe beter dus! En less is More geldt ook voor de laadtijd van jouw webwinkel trouwens. Hoe langer het duurt voordat een pagina volledig getoond wordt, hoe meer bezoekers weer zullen afhaken. Hoe meer moeite jouw klant moet doen om te zoeken en te orienteren, hoe sneller de klant zal afhaken.

Analytics

Met bijvoorbeeld Google Analytics kun je inzicht krijgen in het gedrag van jouw websitebezoekers. Op welke manier zijn ze bij jouw webwinkel terecht gekomen, welke paginas zijn bezocht, vanaf welke pagina zijn bezoekers vertrokken, enzovoorts. Die informatie kun je gebruiken om je webwinkel aan te passen, het aankoopproces (minder klikken!) te vereenvoudigen of de lay-out van je webwinkel beter aan te laten sluiten bij de wensen van jouw klant.

 



ProShops Webwinkel Software © 2024