ProShops

8 slimme twittertips

Twitter: Waar moet je zoal rekening mee houden als je Twitter wilt inzetten voor jouw webwinkel? Natuurlijk heb je al bedacht of je Twitter wilt inzetten voor het vergroten van je naamsbekendheid, voor het onderhouden van contact met je doelgroep en / of klanten, of voor het delen van jouw kennis. Natuurlijk heb je al een persoonlijke foto en een achtergrond en header waarop jouw logo te zien is. En natuurlijk heb je jouw profiel compleet ingevuld, inclusief jouw bio, met zinnige trefwoorden die jouw doelgroep interesseren. Maar dan? Lees deze tips eens door.

Zakelijk of persoonlijk?

Twitter je persoonlijk / op persoonlijke titel, dan kun je worden opgenomen in zogenaamde lijsten die op internet staan, op basis van gebruikte trefwoorden in je BIO. Zo kun je jouw netwerk laten groeien, want anderen kunnen jouw zo vinden, ook buiten Twitter om. Twitter je zakelijk en gebruik je het enkel als reclamemedium, dan verknoei je jouw tijd: Men zal je niet snel willen volgen, tenzij ze jou iets kunnen verkopen. Streef een dialoog na, in plaats van een monoloog.

Geen links

Twitter verschilt van andere media, omdat er niet gelinkt wordt. (zoals op LinkedIn, Facebook, Hyves) Bij de laatste media zie je steeds elkaars berichten, bij Twitter zie je alleen de berichten van de tweeps die je zelf volgt. Als je gevolgd wordt door iemand en je diegene niet terug volgt, zie je ook zijn of haar tweets niet in je timeline. En je wilt veel mensen volgen, want alleen dan kun je de dialoog aangaan met hen. Vooral in het begin zul je je hierin actief moeten opstellen.

Hashtags

Op twitter gebruikt men hastags. (hekjes: #) Die worden voor een woord gezet en als je daarop klikt zie je alle tweets van mensen die ook voor datzelfde woord een hekje hebben gezet. (M.U.V. de slotjes, die zie je nog steeds niet) Handig voor als je op een bepaald woord twitter wilt doorzoeken (klanten zoeken!) en handig om mensen te bereiken die jou nog niet volgen. Een heel bekende # op Twitter is de #durftevragen of #dtv.

Jouw netwerk

Begin met investeren in het opbouwen van een netwerk en denk aan de know-like-trust-factor. Twitter is een sociaal medium. Ben dus sociaal. Het is WEL interessant om te weten dat iemand de hond uitlaat. Want dat kan een klant zijn (we hebben toch wel interesse in onze klanten?) en de hond kan een aanknopingspunt zijn voor een gesprek. De hondenbezitter kan jouw tweets ook gaan retweeten waardoor je een groter bereik krijgt met je communicatieboodschappen.

Reageer

Reageer op anderen en deel kennis, tips en tricks. Eerst geven en dan nemen. Volg gerust veel mensen en ga de conversatie met hen aan. Leer hen kennen, doe er je voordeel mee! Twitter kort links naar websites zelf in, maar gebruik anders een url-verkorter zoals www.goo.gl om meer tekens voor je eigenlijke boodschap over te houden

@naam

Als je een @naam voor je tweet zet, wordt dat bericht niet getoond aan mensen die @naam niet ook volgen. De mensen die met jou @naam volgen kunnen dat bericht wel lezen. Veel mensen Twitteren mobiel, via de smartphone of tablet. Als je Twitter wilt inzetten om een bepaalde boodschap te verspreiden voor een bepaalde doelgroep, bedenk je dan waar die doelgroep nu is (thuis op de bank of onderweg in het openbaar vervoer?) en wat die doet. 's Avonds zal het overgrote deel van je doelgroep op de bank zitten, met een iPhone bijvoorbeeld, en voor andere dingen open staan dan 's ochtends tijdens de pauze op kantoor.

Contact met klanten

Je kunt met Twitter makkelijk in contact blijven met jouw klanten. Gebruik Twitter niet om te vertellen hoe goed jouw product of dienst is, maar laat op Twitter zien wat anderen van jouw product vinden. Verkoop je sieraden? Laat foto's zien van echte klanten die jouw sieraden dragen. Ga in gesprek over jouw sieraden, het materiaal, jouw visie en geef tips weg. Verzamel die foto's van blije klanten desnoods met een facebook-actie. Gebruik dezelfde foto's dan ook op je offline-middelen zoals folders of je bedrijfsbanner waarmee je op beurzen staat. Dan onthouden mensen het op den duur beter. Verder kun je denken aan het beantwoorden van vragen via twitter. Wist je dat er al bedrijven zijn die hiervoor zelfs geen e-mailadres meer hebben?

Koppelingen met social media

Koppel je Twitter-account liever niet aan andere social media zoals facebook. LinkedIn is zelfs gestopt met het aanbieden van die mogelijkheid. Dat heeft ermee te maken dat de cultuur van elk social medium platform anders is. De herhaling die op Twitter prima kan, zal irritatie opwekken onder je facebook netwerk, om maar een voorbeeld te geven. Je mailt ook niet elke tweet naar alle contactpersonen uit je e-mailinbox, waarom zou je dat wel doen naar alle contacten die je op facebook hebt? Geef je netwerk een keuze, maar dring hen niets op.

 



ProShops Webwinkel Software © 2024